Jastrowie 2018

“Podziel się wiedzą” Jastrowie 5-12 VIII 2018

Niedziela, 5 VIII (dzień 1)

Rozpoczęliśmy projekt wspólnym obiadem w ogrodzie Sołka. Z Wrocławia przyjechali Karol Pyziołek, Michał Siemaszko oraz bliźniaki.

Następnie wyjechaliśmy do właściwego miejsca projektu – Jastrowia. Przyjechaliśmy około 16:30 i udaliśmy się na mszę, gdzie zostaliśmy przedstawieni przez księdza proboszcza zebranym na Eucharystii parafianom, zostały także nakreślone nasze cele i zadania na kolejne dni pobytu w parafii.. Po zakończeniu mszy spotkaliśmy się z chłopcami zainteresowanymi wzięciem udziału w prowadzonych zajęciach. Kolejnym punktem dnia było zapoznanie się z miejscowością i jej historią, dzięki uprzejmości parafialnego kleryka Rafała, przygotowującego się do zostania kapłanem w koszalińskim Seminarium Duchownym. Po krótkim spacerze i zjedzonej kolacji na plebanii udaliśmy się na spoczynek do szkoły w której mieliśmy rezydować przez dalsze dni.

Poniedziałek, 6 VIII (dzień 2)

Dzień rozpoczęliśmy rozważaniem prowadzonym przez ks. Stanisława oraz mszą świętą. Zjedliśmy śniadanie na plebanii i po krótkiej odprawie rozpoczęliśmy lekcje z naszymi podopiecznymi. Każdemu nauczycielowi zostali przydzieleni uczniowie, wedle zainteresowań i przedmiotów których chłopcy chcieli się uczyć. Po zajęciach naukowych prowadzona była pogadanka na temat modlitwy i spraw duchowych. Około godziny 13 00 zjedliśmy obiad, po obiedzie tradycyjne spotkanie przy kawie i kawałku ciasta oraz różaniec.

Kiedy zaspokoiliśmy już nasze żołądki przyszedł czas na dzienną dawkę sportu lub do wyboru na prace gospodarcze wokół plebanii i kościoła. Od godziny 18 mieliśmy czas na modlitwę osobistą, wyjście nad pobliskie jezioro oraz przygotowanie do kolacji.  Po zjedzonej kolacji mieliśmy odprawę podsumowującą dzisiejszy dzień i przygotowującą na następny. Około godziny 22 30 wróciliśmy do naszego miejsca zamieszkania tj. szkoły i położyliśmy się do łóżek.

Wtorek, 7 VIII (dzień 3)

Trzeci dzień jak i poprzedni zaczęliśmy o godzinie 7 poranną pobudką, a następnie  udaliśmy się na poranne rozważanie i mszę po której zjedliśmy śniadanie.

Kiedy nabraliśmy sił rozpoczęliśmy zajęcia z naszymi uczniami, a następnie przeprowadziliśmy warsztaty skupiające się na Modlitwie uczuć.

Po południu wszyscy solidarnie udali się na pracę porządkowe wokół kościoła oraz parafii. Zajmowaliśmy się koszeniem trawy, grabieniem liści, przycinaniem krzewów,a także malowaniem bramy garażowej i oczyszczaniem przykościelnej dzwonnicy. Odwiedził nas również ksiądz redaktor Wojciech Parfianowicz z redakcji ,,Gościa Niedzielnego”, który napisał reportaż na temat naszego projektu. Po wykonanej pracy poszliśmy nad jezioro na krótką kąpiel. Wieczorem zamiast kolacji zorganizowaliśmy ognisko z pysznymi kiełbaskami, gitarą i śpiewem.

Środa, 8 VIII (dzień 4)

Od pobudki do obiadu dzień nie różnił się od poprzednich, rozważanie, msza,

śniadanie, nauka. W czasie poobiedniej dyskusji powstał pomysł wieczornego wypadu nad morze i spędzenia nocy pod gołym niebem na plaży. Wszyscy przyjęli go z dużym entuzjazmem. Po zajęciach sportowych, pracy i kolacji zapakowaliśmy się do aut i pojechaliśmy do Mielenka, gdzie na nadmorskiej plaży rozbiliśmy nasz obóz. Godzina była już późna, bo około 23, ale to nie przeszkodziło nam w nocnej kąpieli w morzu, po której udaliśmy się na spoczynek.

Czwartek, 9 VIII (dzień 5)

Wstaliśmy o 5 rano, wykąpaliśmy się w morzu, obejrzeliśmy wschód słońca i już o 5 40 byliśmy w drodze powrotnej do Jastrowia żeby zdążyć na zajęcia z naszymi uczniami. Był to już ostatni dzień zajęć z chłopakami z Jastrowia. Dokończyliśmy wszystkie rozpoczęte projekty i podsumowaliśmy zajęcia. Zakończyliśmy również warsztaty o modlitwie i daliśmy naszym podopiecznym  możliwość wykorzystania naszych rad w praktyce podczas nawiedzenia w kościele. Po wspólnym obiedzie, podwieczorku i różańcu przyszedł czas na dalsze prace przy plebanii i kościele. Kiedy skończyliśmy prace gospodarcze, w ramach wypoczynku pojechaliśmy nad jezioro, gdzie zagraliśmy mecz w siatkówkę, pływaliśmy, i korzystaliśmy z uroków miejscowej natury. Dzień zakończył się kolacją i spotkaniem na którym omówiliśmy plany na przyszły dzień.

Piątek, 10 VIII (dzień 6)

Poranne budziki ustawiliśmy na 6 00, z powodu intensywnych planów na dzisiejszy dzień. Po rozważaniu, porannej Eucharystii , i szybszym niż zwykle śniadaniu wyjechaliśmy do Nadarzyc, gdzie czekały na nas rowery i Pan Wiesław Puzio – lokalny przewodnik. Gmina Nadarzyce zaskoczyły nas swym urokiem. Oprócz jej pięknych lasów poznaliśmy również mało znaną historię o wojskach radzieckich które przechowywały na tutejszych terenach głowice nuklearne. Odwiedziliśmy poradziecki bunkier i stare obiekty militarne. Wróciliśmy do ośrodka pomocy społecznej w Nadarzycach, gdzie czekał na nas obiad. Po obiedzie spotkaliśmy się z pensjonariuszami z którymi chwilę porozmawialiśmy i zaśpiewaliśmy wspólnie piosenki. Później pojechaliśmy do Bornego Sulinowa, po drodze odwiedzając stary Dom Oficera i willę Heinza Guderiana. W Bornym Sulinowie wstąpiliśmy do sklepu rosjanina Saszy, który sprowadza swoje produkty prosto z rosji, zaopatrzyliśmy się tam w pyszną chałwę zza wschodniej granicy. W drodze powrotnej zajechaliśmy do Szczecinka, gdzie zwiedziliśmy rynek i zjedliśmy pyszne lody. Po powrocie w Jastrowie część z nas  udała się do pracować, a część zagrała mecz w piłkę plażową. Mimo intensywnego dnia, po kolacji przeprowadziliśmy “radę pedagogiczną” na której rozmawialiśmy na temat każdego ucznia i zbieraliśmy pomysły na jutrzejszy wielki finał projektu. Położyliśmy się spać o godzinie 23 00.

Sobota, 11 VIII (dzień 7)

Poranek przebiegł bez zmian. Po śniadaniu czekała nas ciekawa atrakcja – wizyta w pieczarkarni której właścicielem jest Pan Roman Frąk, tata jednego naszych uczniów. Poznaliśmy od podszewki cały proces produkcji pieczarki, mogliśmy zobaczyć każdy zakątek firmy. Na koniec wizyty odbyliśmy bardzo ciekawą rozmowę z Panem Romanem, podczas której poznaliśmy jego historię i przepis na sukces. Na obiad wróciliśmy na plebanię. Po różańcu, na godzinę 16 umówiliśmy się z naszymi podopiecznymi na ostatni już podczas wyjazdu mecz na orliku. Jednocześnie trwały przygotowania do gali na zakończenie naszego wyjazdu. Michał przygotował projekt dyplomu dla każdego z uczniów. Zorganizowaliśmy również grill i poczęstunek dla rodziców naszych podopiecznych.  Wieczorem po zjedzeniu kolacji we wspólnym gronie, około godziny 20 rozpoczęliśmy uroczyste wręczanie świadectw chłopcom biorącym udział w projekcie. Był to bardzo radosny czas, pełen miłych chwil. Każdy z nas miał również okazję porozmawiać z rodzicami swoich uczniów i opowiedzieć jak ich pociechy sobie radziły w trakcie nauki ale także opowiedzieć im o sobie, o naszych pasjach, zainteresowaniach oraz perspektywach na przyszłość.Całość zakończyła się około godziny 22, po czym udaliśmy się na długo wyczekiwany tego dnia odpoczynek.

Niedziela, 12 VIII (dzień 8)

Ostatni dzień zaczęliśmy o godzinie 6.45. Po porannej toalecie udaliśmy się do kościoła na, skrócone tym razem, rozważanie z księdzem Stanisławem. Mieliśmy na to mniej czasu z powodu godzinek, rozpoczynających się na pół godziny przed mszą o godzinie 8 30. Oczywiście wzięliśmy udział we wszystkich wyżej wymienionych punktach. Na zakończenie mszy otrzymaliśmy serdeczne podziękowania od księdza proboszcza Andrzeja Wachowicza za włożony trud i całe nasze zaangażowanie w sprawę. W dalszej części każdy z nas mógł krótko przedstawić się parafianom, a także opowiedzieć o sobie. Ostatnie śniadanie w Jastrowiu zjedliśmy zaraz po mszy, po czym po zrobieniu kilku pamiątkowych zdjęć pożegnaliśmy się z naszym gospodarzem, księdzem Andrzejem, spakowaliśmy swoje rzeczy do aut i wyruszyliśmy w stronę Poznania oficjalnie kończąc projekt ,,Podziel się wiedzą” w Jastrowiu.